Wysuń menu główne / MAIN MENU «•» wysuń / schowaj MENU
uStronie INDEX
Strona zgodna z najnowszą normą XHTML 1.1.: uStronie :. Spis artykułów / CONTENT
forum | chat | księga gości
INDEX Biblia Artykuły Hebrajski

OSTEOPOROZA — choroba kruchych kości

Czynniki zwiększające zagrożenie osteoporozą
Czynniki dziedziczne:
  • Płeć żeńska
  • Rasa inna niż czarna
  • Przodkowie z Europy Północnej
  • Jasna cera
  • Szczupłość
  • Niski wzrost (poniżej 160 centymetrów)
Czynniki związane z trybem życia:
  • Kontakt ze światłem słonecznym na świeżym powietrzu krótszy niż trzy godziny tygodniowo
  • Niska zawartość wapnia w pożywieniu
  • Duże spożycie kofeiny i (lub) fosforanów
Lekarstwa:
  • Środki neutralizujące kwas solny w żołądku, które zawierają glin
  • Tarczyca suszona lub lewotyroksyna
  • Steroidy (kortyzon)
  • Dilantin (sól sodowa fenytoiny — gdy leczenie się przedłuża)
  • Furosemid (diuretyk, czyli środek moczopędny)
Kłopoty zdrowotne:
  • Przedwczesne klimakterium
  • Brak miesiączki
  • Jadłowstręt psychiczny
  • Nadczynność tarczycy
  • Kamica nerkowa i inne choroby nerek
  • Cukrzyca
  • Niedobór laktozy (nietolerancja mleka)
  • Choroby jelit (zapalenie okrężnicy, zapalenie krętnicy)
  • Alkoholizm
  • Leżenie w łóżku lub unieruchomienie dłuższe niż trzy tygodnie
  • Reumatoidalne zapalenie stawów
osteoporoza
Ochrona przed osteoporozą
  • Wapń
  • Witamina D
  • Światło słoneczne
  • Prawidłowa postawa i
  • Troska o kręgosłup
  • Zażywanie ruchu
  • Niepalenie
Wapń w codziennym pożywieniu
Zawartość wapnia w produktach spożywczych [mg/100g]
  • Mleko chude, 118
  • Ser twarogowy, ok.90
  • Ser żółty, 700-900
  • Ser topiony, 430-500
  • Jogurt, 147
  • Kefir, 118
  • Jaja, 48
  • Sardynki bez oleju, 437
  • Szproty, 1003
  • Natka pietruszki, 193
  • Chleb, 20-60
  • Seler, 60
  • Marchew, 45
  • Groszek zielony, 54
  • Chrzan, 86 Jarmuż, 155
  • Kukurydza, 97


„Osteoporoza to schorzenie, w którym masa tkanki kostnej Jest tak mała, że kości łatwo s/ę łamią pod działaniem minimalnej siły. Upadek na lodzie może się dla chorego na osteoporozę skończyć złamaniem nadgarstka lub biodra, a serdeczny uścisk — złamaniem żebra. (…) Struktura kości bywa nawet tak rozrzedzona, że kręgosłup łamie się po prostu pod ciężarem ciała” (dr John F.Alola „Osteoporosls — A Gulde to Prevention & Treatment”).


CZY cierpisz na osteoporozę? Tę dolegliwość, polegającą na zanikaniu masy kostnej, często stwierdza się u kobiet, które przeszły klimakterium. Ale mogą zapaść na nią także młodsze osoby, zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Według danych amerykańskich Państwowych Instytutów Zdrowia, na osteoporozę choruje w Stanach Zjednoczonych aż 15-20 milionów osób. Schorzenie to jest tam co roku przyczyną około 1,3 miliona złamań, notowanych u ludzi w wieku 45 lat i starszych. Koszty leczenia sięgają 3,8 miliarda dolarów rocznie.

W piśmie Health Tips, publikowanym przez Kalifornijską Fundację na rzecz Edukacji i Badań Medycznych, wyjaśniono: „Chociaż objawy osteoporozy najbardziej uwidaczniają się w starszym wieku, proces osłabiania kości rozpoczyna się właściwie na 30-40 lat przed pierwszym złamaniem. Po ukończeniu 35 lat, zarówno mężczyźni, jak i kobiety zaczynają tracić masę kostną. Im lżejsze i bardziej porowate stają się kości, tym łatwiej przytrafiają się złamania, które długo się zrastają, ponieważ organizm nie potrafi już odbudowywać kości tak sprawnie jak dawniej. Nie poznano jeszcze dokładnie przyczyn osteoporozy, ale na jej rozwój mogą mieć wpływ takie czynniki, jak niedobór w diecie wapnia i witaminy D, obniżony poziom estrogenów u kobiet i niedostateczna aktywność fizyczna”.

W książce Understanding Your Body — Every Woman's Guide (Zrozumieć swoje ciało — co każda kobieta wiedzieć powinna) zauważono, że osłabienie kości jest częstym zjawiskiem towarzyszącym klimakterium. Czytamy tam: „Osteoporoza, czyli zrzeszotnienie kości, to pospolita i poważna dolegliwość u kobiet w okresie menopauzy”.

Wyniki badań nasuwają wniosek, że osteoporozę można leczyć, a także jej zapobiegać. Profilaktyka polega na dostarczaniu organizmowi odpowiednich ilości wapnia w połączeniu z witaminą D, która wspomaga jego wchłanianie. Środkiem zapobiegawczym jest też regularne zażywanie ziększonej dawki ruchu, na przykład wyruszanie na spacery lub bieganie.

W książce Geriatrics (Geriatria) dr Carol E.Goodman oznajmiła: „Powinno się zalecać ćwiczenia korekcyjne postawy i wzmacniające, a w kwestii ich wykonywania musimy być równie skrupulatni, jak w kwestii przyjmowania leków. Idealny program ćwiczeń dla starszego pacjenta z osteoporozą może być prosty, łatwy do wykonania i bezpieczny”.

Osteoporozą jest nieuleczalna, niemniej obecnie stają się dostępne przeciw niej coraz to nowe leki. Ponadto można jej zapobiegać dzięki właściwemu odżywianiu, odpowiednim ćwiczeniom, a w niektórych wypadkach dzięki hormonalnej terapii zastępczej. Aby te działania profilaktyczne odniosły skutek, należy je podjąć, zanim rozpocznie się ubytek masy kostnej, i kontynuować przez resztę życia.

topPrzebudźcie się! nr 11 z 8 czerwca 1997