Wysuń menu główne / MAIN MENU «•» wysuń / schowaj MENU
uStronie INDEX
Strona zgodna z najnowszą normą XHTML 1.1.: uStronie :. Spis artykułów / CONTENT
forum | chat | księga gości
INDEX Biblia Artykuły Hebrajski

Czy cierpisz na nietolerancję laktozy?

żywność
„Razem z mężem odwiedziliśmy przyjaciół w stanie Puebla w Meksyku. Nasi gospodarze mieli własne krowy, wiec przy śniadaniu i kolacji poczęstowali nas świeżym mlekiem. Pierwszej nocy czuliśmy się źle, ale następny dzień był koszmarny. Miałam tak wzdęty brzuch, że wyglądałam, jakbym była w zaawansowanej ciąży: Potem oboje dostaliśmy silnej biegunki. Dopiero po latach dowiedzieliśmy się, że nie tolerujemy laktozy”.

POWYŻSZE przeżycie nie należy do rzadkości, gdyż ocenia się, że aż u 75 procent dorosłych na świecie występują pewne lub wszystkie objawy nietolerancji laktozy.*[Na nietolerancje laktozy cierpią najczęściej Azjaci, najrzadziej zaś ludzie, pochodzenia północnoeuropejskiego]
Czym jest to zaburzenie i co je powoduje? A najważniejsze, jak sobie z nim radzić?

Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o niezdolność organizmu do trawienia laktozy, głównego cukru występującego w mleku. Aby ów cukier wchłonął się do krwi, musi się rozłożyć na glukozę i galaktozę. Potrzebny jest do tego enzym o nazwie laktaza. Problem polega na tym, że po okresie niemowlęctwa organizm ludzki zmniejsza produkcję laktazy. Jej niedobór prowadzi u wielu dorosłych do nietolerancji laktozy.

Kiedy ktoś przyjmie w mleku i jego przetworach więcej laktozy, niż może strawić, bakterie w jelicie grubym przekształcają ją w kwas mlekowy i dwutlenek węgla. W ciągu zaledwie 30 minut pojawiają się typowe objawy, między innymi nudności, skurcze, wzdęcia i biegunka. Osoby nieświadome, że nie tolerują laktozy, czasami próbują złagodzić dolegliwości, pijąc jeszcze więcej mleka, ale w ten sposób tylko pogarszają swój stan.

Stopień tolerancji laktozy jest różny u poszczególnych ludzi. Jedni bez żadnych przykrych konsekwencji mogą wypić małą szklankę mleka. U drugich nawet taka ilość wywołuje już objawy nietolerancji. Niektórzy radzą, że aby ustalić, ile laktozy znosi twój organizm, na początek powinieneś wypić kubeczek mleka. Przy kolejnych okazjach stopniowo zwiększaj tę ilość. Pamiętaj, że choć objawy nietolerancji laktozy są nieprzyjemne, rzadko kiedy niosą ze sobą niebezpieczeństwo.

krówka

Co jeść, a czego unikać

Jeżeli źle trawisz cukier mleczny, musisz ustalić, co możesz jeść, a czego nie. Dużo zależy od twojego stopnia tolerancji. Laktoza znajduje się między innymi w mleku, lodach, jogurcie, maśle i serach. Może też występować w gotowych produktach żywnościowych, na przykład ciastkach, płatkach zbożowych i sosach do sałatek. Dlatego wszyscy, którzy jej nie tolerują, powinni zapoznawać się z etykietkami, informującymi o składzie takich artykułów.

Mleko jest głównym źródłem wapnia. Niedobór tego pierwiastka może doprowadzić do osteoporozy. Osoby z zaburzeniami trawienia laktozy powinny więc szukać wapnia gdzie indziej. Znajdą go w niektórych surowych warzywach, na przykład w brokułach, kapuście czy szpinaku, a także w migdałach, ziarnach sezamowych oraz rybach o miękkich ościach, jak sardynki i łosoś.

Nawet jeśli nie tolerujesz laktozy, nie musisz całkowicie eliminować z jadłospisu mleka i jego przetworów. Sprawdź raczej, jaką ilość laktozy trawisz, i nie przyjmuj więcej. Produkty, które ją zawierają, w miarę możliwości spożywaj razem z innymi pokarmami. Pamiętaj także, iż w serach dojrzewających jest jej mniej, toteż niewykluczone, że jedzenie ich nie wywoła u ciebie niepożądanych reakcji. A co powiedzieć o jogurcie? Ma on prawie tyle samo laktozy, co mleko, ale niejedna osoba cierpiąca na jej nietolerancję, jogurt trawi bez trudu. Dlaczego? Ponieważ zawarte w nim mikroorganizmy syntetyzują laktazę, która wspomaga trawienie laktozy.

Jeżeli więc źle tolerujesz laktozę, nie martw się. Jak się przekonaliśmy, dzięki wiedzy na temat tego zaburzenia możesz mu łatwo zapobiegać. Nie zapominaj jednak o poniższych wskazówkach:

  1. Aby ocenić stopień tolerancji laktozy, spożywaj niewielkie ilości mleka i jego przetworów razem z innymi produktami.
  2. Jedz jogurt i sery dojrzewające, gdyż zwykle łatwiej się je trawi.
  3. Korzystaj z wszelkich dostępnych produktów pozbawionych cukru mlecznego albo zawierających laktazę.

Stosując się do tych wskazówek, możesz skutecznie radzić sobie z nietolerancją laktozy.

żywność
topPrzebudźcie się! nr 11 z 8 czerwca 2000